Bali sun
Üdvözlet!

Üdvözöllek a bali.sun.gp oldalon! Ezen a helyen rengeteg információt megtudhatsz a napfényes Indonézia egyik kis szigetéről, Baliról. Böngészd csak végig nyugodtan az oldalt, ha pedig kérdésed akad, tedd fel habozás nélkül!
Nyitás: 2014. 08. 09.
Szerkesztő: lenore

 
Navigáció
Főoldal Bali Hinduizmus ÉrdekességekInteraktív

 
Utazz Balira!

Utazni készülsz és Bali szigete a célpont? Itt összegyűjtöttem neked a legkedvezőbb utazási irodákat, amik jobbnál jobb programokkal és szállásajánlatokkal várnak téged!

BALIONLINE

TRAVELHOUSE

BOOKING.COM

WINAIR

 
Hallgass zenét!

 
Számláló
Indulás: 2014-08-09
 
Bali
Bali : Balinéz táncok

Balinéz táncok

  2014.08.11. 16:17


Milyenek a balinéz táncok?

A duális ellentétek, az egymást kiegészítő pólusok kiegyensúlyozására, az ellentétes erők közti harmónia megtalálására irányuló törekvés lényegi eleme a balinéz kultúrának, és ez a táncban is megmutatkozik. A test felső része, a fej, a beszédes szemek, a magasra felhúzott vállak, a rugalmas karok, a csukló, a hajlékony ujjak mozgása nagyon aktív, expresszív és felfelé törekvő – az istenek, a spiritualitás birodalma felé irányulnak. Ezzel szemben a test alsó fele, a csípő és a hajlított, már-már a földbe gyökerező lábak mozgása inkább passzív, statikus és kontrollált – a démoni világ feletti ellenőrzés szükségességét jelképezik.

A klasszikus balinéz tánc kifejező, impulzív, magával ragadó, izgalmas és erőteljes dinamikai váltások jellemzik. Az hömpölygő, meditatív jellegű jávai gamelánnal ellentétben a balinéz gamelán élénk és változékony.

A kézfej játéka kifejezetten hangsúlyos a balinéz táncoknál, az indiai hatást tükrözi. A balinéz mudrák azonban az indiai kézjelektől eltérően nem hordoznak semmilyen konkrét jelentést, funkciójuk pusztán dekoratív.

A balinéz (és jávai) táncfilozófia alapján a szinvonlas táncelőadásnál három alapfeltételnek kell teljesülnie: wirama, wiraga és wirasa harmóniájának. Wirama a zene ritmusával összhangban lévő precíz és harmonikus mozdulatot jelenti. Wiraga a mozdulat intenzitása és természete, a mozdulat belső harmóniája, a mozdulatok váltakozása. Wirasa a mozdulat érzése – a tánc átélése, a tánc lényegi tartalmának belső megtapasztalása és ennek közvetítése. Vagyis a jó táncos tökéletesen ismeri a zenét és a ritmust, technikailag hibátlanul kivitelezi a mozdulatokat, és képes átérezni és éreztetni a táncot. Fontos, hogy a táncosnak az ábrázolt karaktert, és nem saját, egyéni érzéseit kell felszínre hoznia, megjelenítenie – az önkifejezés ismeretlen fogalmak a balinéz tánchagyományban.

 

A balinéz táncok típusai

Társadalmi és vallási funkciójuk szerint 3 nagy csoportba sorolhatjuk a balinéz táncokat:

Wali táncok

A wali táncok rituális táncok. A balinéz templomok (pura) legbelső, legszentebb (a moksát, azaz a létforgatagból való megszabadulást szimbolizáló) udvarában adják őket elő. Szakrális töltettel bírnak – az előadók és a befogadók számára egyaránt. Szorosan kapcsolódnak a balinéz kalendárium jeles napjaihoz, az egész közösséget megmozgató vallásos istentisztelethez. Ugyanakkor ezek a táncok vallási, erkölcsi útmutatást is jelentenek a közösség tagjai számára, céljuk, hogy fölébresszen bizonyos gondolatokat és érzéseket; hogy a jelent a múlthoz, az egyént a közösséghez kapcsolják.

Barong és Rangda – Calonarang

A legismertebb balinéz táncok egyike, mely mágikus aurájáról, komplex szimbolikájáról híres. Egy balinéz legendát mesél el, melynek alapmotívuma a Jó és Rossz küzdelme. Két mítikus teremtmény, Barong (a kutya-oroszlán-tigris-vaddisznó-tehén ötvözéséből született lény) és Rangda (a fekete-mágiával manipuláló boszorkány-királynő) harcát meséli, játsza el. A Calonarang eredeti funkciója a járványok elűzése, a rontás levétele volt. A természetfeletti hatalmakat megidéző mágikus tánc (rítus) során a falu papja kontrollálja az eseményeket, és hozza vissza a transzba esett résztvevőket normál tudatállapotukba.

Baris Gede

A Baris Gede csoportos harci tánc, melyet a közösség férfitagjai adnak elő. A harci öltözetükben felsorakozó (baris=sor), hagyományos fegyverekkel (lándzsa, pajzs, krisz) felszerelkezett férfiak a templomba látogató istenségek előtt hódolnak impulzív táncukkal. A csatába induló sereg felhevült, feszültségtől terhes lelki állapotát megidéző tánc olykor az önkívületig fokozódik.

Pendet

A közösség nőtagjai (2, 6, 8) által előadott tánc, melyben virágáldozatot mutatnak be az isteneknek és istennőknek. Eltáncolt ima. Általában a családi, közösségi rítusok elején táncolják el, vendégfogadó táncként is funkcionál. A turisták számára csak a Pendet egy kevésbé szakrális variánsa, a Panyembrama engedélyezett.

Sang Hyang Dedari

Akkor adják elő, ha áldást vagy engesztelést kérnek az istenektől, vagy ha rossz a termés, vagy járvány sújtja a falut: a rítus a közösség purifikációját szolgálja, számos tabu és előírás kapcsolódik hozzá. Akár több hónapig is eltart, amíg felkészítik a pubertás előtti kislányokat, hogy képesek legyenek transzba esni, azaz kölcsönadni testüket a táncos rítus során megidézett istenségeknek, szellemeknek.

Bebali táncok

A Jáva és Bali közötti évszázados szoros kapcsolat és kulturális egymásrahatás a művészetekben is tettenérhető: Bali adaptálta, majd a saját ízlésére alakította a jávai formákat, új stílust teremtve ezzel. A két nagy hindu-jávai kulturális „hagyaték” a wayang, azaz az árnyjáték és a klasszikus udvari táncdráma, a Gambuh. A balinéz szent/profán skálán valahol félúton elhelyezkedő bebali táncokat a templomok középső udvarában táncolják el, mely a vágyaktól és a tisztátalan gondolatoktól való megszabadulás helyszínének számít – a legbelső szentélybe lépés előtti kötelező megtisztulás terepe.

A sokszereplős, dialógusokkal, monológokkal tarkított Gambuh táncdráma egy jávai legendát mesél el: Panji herceg történetét, aki gyönyörű szerelme megtalálására indul, kalandos utakon.

Balih-balihan táncok

A balih-balihan táncok világi táncok, funkciójuk pusztán a falu (vagy a turisták) szórakoztatása – a templom külső udvarán adják elő, abban a már-már profánnak számító térben, ahol a szertartások előkészítése folyik általában. A balih-balihan táncokat rendszeresen előadják Balin. Az év minden szakában műsorra kerülő, menetrendszerű előadások elsősorban a turizmus igényeit igyekeznek kiszolgálni.

Legong

Talán a legismertebb koreográfia. Hagyományosan a királyi paloták a közeli falvakból válogatták ki a tehetséges kislányokat, akik a komoly és hosszú tanulási folyamat lezárultával, a tánc tökéletes elsajátítása után a pubertásig szolgálhattak, mint legong-táncosnők. A három lány által előadott Legong a Panji mondakör egyik történetét meséli el. Ez a legnőiesebb, kecsesebb tánc, a báj megtestesülése – a Legong szolgál minden női tánc technikai alapjául.

Kecak

A 20. század elején koreografálta a Balin inspirációt kereső (és találó) német származású festő és zeneszerző, Walter Spies. Akár százan is táncolhatják: a félmeztelen férfiak monoton skandálása, állathangokat idéző hiperventillációja, a tapsolással, pusztán a mellkasuk, combjuk ritmikus ütögetésével létrehozott zene az ősi, archaikus rituálék atmoszféráját idézi. A látványos koreográfiában – mely a Baraka című dokumentumfilmből vált világszerte ismertté – a táncosok egyszerre, sokszor egymásba kapaszkodva, ütemesen mozognak, egy kört alkotnak a sötétben, a tűz körül. Walter Spies a Ramayanával kombinálta az ősi mágikus aktus ihlette koreográfiát – a kör középen a Ramayanát adják elő, a körös-körül éneklő férfikórus pedig a majomkirály, Hanumán majomhadseregét alakítja.

Az előadásmód fajtái

Akárcsak Jáván, itt is elkülöníthetjük a táncokat az előadásmód alapján. Két fő stílus létezik: férfi és női. E két nagy kategórián belül pedig újabb alstílusok jöttek létre, melyek az egyes férfi vagy női karaktertípusok megjelenítését segítik: alus (kifinomult), keras (erőteljes), lucu (komikus), manis (bájos), tua (öreg).

 

Az 1920-as évektől egzotikumra szomjazó nyugati turisták özönlötték el a kis szigetet. A turizmus hatására a balinéz táncrepertoár is átalakult. Új koreográfiák jöttek létre, melyek rövidebbek, a nyugatiak számára érthetőbbek lettek, mint eredeti változataik, és nem kötődtek a vallási rítusokhoz, jeles napokhoz, így bármikor előadhatták őket. Ugyanakkor a turisták áradatától távol, a templomok oltalmában a szent wali táncok tiszta, változatlan formájukban fennmaradtak.

A 20. században létrejött egy új, absztrakt stílus a táncban, akebyar, melyben a táncos a gamelán hirtelen hangulatváltozásait jeleníti meg, arra reflektál expresszív és dinamikus mozdulataival. Ezek a modern koreográfiák nem kapcsolódnak szorosan a vallási élethez, a templomi szertartásokhoz, de ugyanúgy a kifinomult balinéz kultúra manifesztációi. Ilyen új koreográfiák pl. a balinéz táncok páratlan tehetségű mestere, I Mario által koreografált Oleg Tambulilingan, mely két méhecske önfeledt táncát mutatja be, vagy a Kebyar Duduk, melyet ülve adnak elő, és kimondottan virtuóz technikai megoldások jellemzik. Ismert koreográfiák még aPanji Semirang, a Terunajaya, a Wiranata, a Joged vagy a Baris Gedéből kialakult Baris férfi szólótánc, mely a csatába induló harcos karakterét, érzelmi viharait és jeleníti meg – a bátorság, félelem, kétség és elszántság közti ingadozást drámai és impulzív mozdulatokkal kifejezve.

(Forrás)

 
BlogPlusz
Friss bejegyzések
2014.08.23. 15:50
2014.08.11. 17:36
2014.08.11. 17:00
2014.08.11. 16:14
2014.08.10. 11:17
Friss hozzászólások
Még nincs hozzászólás.
 
Olvasnál Baliról?

Ács László: Bali - A földi édenkert

Ács László: Bali és Indonézia kincsei

Sebestyén Anikó: Kakasvér és virágszirom

Borbály Mihály: Bali tengeri búvárfotók

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?