Bali sun
dvzlet!

dvzllek a bali.sun.gp oldalon! Ezen a helyen rengeteg informcit megtudhatsz a napfnyes Indonzia egyik kis szigetrl, Balirl. Bngszd csak vgig nyugodtan az oldalt, ha pedig krdsed akad, tedd fel habozs nlkl!
Nyits: 2014. 08. 09.
Szerkeszt: lenore

 
Navigci
Foldal Bali Hinduizmus rdekessgekInteraktv

 
Utazz Balira!

Utazni kszlsz s Bali szigete a clpont? Itt sszegyjtttem neked a legkedvezbb utazsi irodkat, amik jobbnl jobb programokkal s szllsajnlatokkal vrnak tged!

BALIONLINE

TRAVELHOUSE

BOOKING.COM

WINAIR

 
Hallgass zent!

 
Szmll
Induls: 2014-08-09
 
Hinduizmus
Hinduizmus : Trtnelem

Trtnelem

  2014.08.09. 13:35


India vallstrtnete egy szmunkra mg alig ismert korban, a Kr. e. 3. vezredben kezdõdik. Csak szzadunk rgszeti feltrsai nyomny derlt fny arra, hogy ebben az idõben az Indus vlgyben mr ltezett egy magasan fejlett, vrosokat ptõ, az rst is ismerõ fldmûves trsadalom, a 'Harappa - Mohendzso Daro' kultra. Mig sem rtjk, nem tudjuk megfejteni az ezt ltrehoz np nyelvt s rst; az is csak feltevs, hogy taln a mai dravida npek õsei lehettek. Gazdasguknak, llamszervezetknek, mûveltsgknek a fejlettsge viszont ktsgtelen; a rgszeti emlkek s a ksõbbi indiai hagyomnyok vallsuk nhny vonsra is kvetkeztetni engednek. gy bizonyosnak ltszik, hogy hitk alapja agrr- s termkenysgkultusz volt, de nem hinyzott kpzeteik kzl a szent llatok totemisztikus tisztelete sem. Vilgmagyarzatukban nagy szerepe lehetett a nemzs, a nemisg fogalmainak, a termny- s emberldozatnak, egyes nzetek szerint pedig az ind kultra meditatv s aszketikus hagyomnyai is tõlk erednek. Az indiai pantheon ksõbbi istenei kzl nhnynak, fõknt Brahmnak, Sivnak, Klinak a vonsai erre a korra utalnak, vallsi szervezetkrõl pedig annyit tudunk, hogy szakrlis vroskirlysgokban ltek, hivatsos papi rteg irnytsa alatt.

j, mr rott forrsokkal dokumentlhat korszakot jelentett, amikor a Kr. e. 2. vezred derektl harcos nomd indoeurpai trzsek, az rjk nyomultak be szak-Indiba, leigzva vagy dl fel szortva a korbbi lakossgot. Az rjk vallsi elkpzelseirõl - a rokon irni vagy grg trzsek hitnek analgiin tl - a szent hagyomnyaikat õrzõ, vallsi szvegeiket tartalmaz gyûjtemnyekbõl, a klasszikus szent nyelven, szanszkritl rt Vdkbl van tudomsunk: ezen az alapon az ind vallstrtnet kvetkezõ nagy peridust a vdikus valls korszaknak szoks nevezni. Ebbõl az anyagbl a legõsibbek a Rig-vda himnuszai, amelyek anyaga kzvetlenl a 'honfoglals' idejbõl val. A vgikus hagyomny a Rig-vda utn mg hrom tovbbi gyûjtemnyt is megteremtett, amelyek ima- s szertartsi szvegei a kor teljes vallsi gondolkodst tfogjk. A kltemnyekbõl kiolvashat, hogy e harcias nomd psztorok istenkpzetei elsõsorban megszemlyestett termszeti jelensgek voltak, szemlyes istenekk formldva pedig egy 'olmposzi' tpus harcias katonatrsadalom gi kpmst jelentettk meg. A np ltal tûzldozattal megtisztelt istenvilg ln kirlyknt Indra, a viharisten llt. Mitra napisten s Varuna holdisten voltak a 'rit-'nak, a vilg rk rendjnek õrei, de az rja panteonban szmos ms istennek s istennõnek is szerep jutott. Mr ebben a korszakban is felbukkannak ms, elvont-kozmikus vonsokat hordoz istenek: Brahm, Visnu, Siv s Krisna alakja esetben ma mr megllapthatatlan, hogy az rja s a pre-rja indiai vallsi hagyomny sszeolvadsa mikor s hogyan trtnt meg.

Az rja hdtk vallsa eredendõen epikus-heroikus termszetû. Csrjban azonban mr ebben a felfogsban is jelen volt az a kt sajtos elem, amely a ksõbbi indiai vallsossg sajtja: az egyik az, hogy egy vgsõ, szemlytelen trvny, vilgelv s vilgrend az isteneknek is parancsol, a msik pedig, hogy van egy (vagy tbb) olyan fõisten, aki (akik) urai ennek az rk rendnek is. Az rjk vallsi letnek alapjt a szent tûz elõtt bemutatott ldozatok adtk: ezeket kezdetben a csaldfõk, ksõbb hivatsos papsg mutatta be. Nem ismertk a bûn s az rdem fogalmait, tlvilghitk pedig arra a vlemnyre szortkozott, hogy a holtak lelkei az rnykvilgban egykori otthonuk krl bolyongva tpllst s engesztelst kvnnak.

Az rjk trsadalmban a honfoglals utn mlyrehat vltozsok kezdõdtek. India szaki rszn apr kirlysgokat szerveztek, ttrtek a fldmûvelsre, sszeolvadtak a leigzott õslakossggal s tagolt trsadalmat, szilrd vallsi rendszert hoztak ltre. Ebben a korban alakult ki a varnk (kasztok) rendszere: a papok, a harcosok, a kzmûvesek, a fldmûvesek s a szolgarendû kasztonkvliek vilgosan elklnltek egymstl. A brhmank, az elsõ, a papi kaszt tagjai szellemi vezetõ szerephez jutottak a trsadalomban. Az õ munkjuk nyomn alakult ki a klasszikus indiai vilgkp s istenszemllet, amely rja s nem-rja elemeket tvztt ssze. A vallsi vilg gy kiformld j tpust, amelyben mr Brahm, Visnu s Siv isteneket illeti meg a fõ hely, brahmnizmus nven nevezik a vallstrtnszek. A papsg ebben a korszakban dolgozta ki a maga vallsblcselett s teolgijt a Mindensg-Brahmrl, a mindenben-Egy vgsõ hatalomrl, az nmagval Azonosrl, ezt a kezdetben titkos tantst pedig a vgikus anyaghoz rt kommentrokban, a mr-mr filozfiai rtekezseknek tûnõ, a szent knyvek msodik rtegt alkot upanisadokban rgztette. Erre a korszakra tehetõ a szfrikus kozmolgia vilgkpnek kimunklsa s a vilg teremtetlensge, ciklikus fejlõdse s szakadatlan nismtlse trgyban elõadott tants, amely azutn az ind vilgszemllet egyik fõ elemeknt lt tovbb. A sok vltozatban megfogalmazott gondolat egyik vltozata szerint a vgtelensg cenjn lebegõ kgy tartja azt a teknõsbkt, amelynek pncljn a vilgtnyrt emelõ elefntok llnak. Maga a vilg alvilgi s gi szfrk ltal krlvett korong, amelynek kzepbõl magas hegy (Vilgfa, a mennyei Himalja) emelkedik ki, egy-egy vilgkorszak vgn pedig mindez egyszerûen almerl a vgtelensg cenjba (a kosz vilgba). A brahmnizmus idõszakban a papi tudomny ms vonatkozsban is tllpett a korbbi vdikus szemlleten. Kidolgoztk a bûnssg s az rdemszerzõ cselekedetek taolgijt. Megfogalmazdott a ksõbbi ind vallsi vilg fontos gondolata, a llekvndorls eszmje: az a meggyõzõds, hogy az emberi llek a hall utn - rdemeinek s vtkeinek megfelelõen - j, emberi vagy llati testbe kltzik, az ujjszletsek sora pedig megszakts nlkl tart tovbb. Ezzel sszefggsben szletett meg a szanszra, a vilg vgtelen krforgsnak, a szakadatlan ismtlõdsnek a gondolata s az a hit, hogy maga a teljes vilgfolyamat kezdet s vg nlkl val. A brahmnizmusnak ez az eszmlye, a vilgfolyamat rk rendjbe val belevetettsg hite szlte azutn a megvltsnak, mint a terhes ltbõl a boldog nem-ltbe val tlpsnek az ignyt: olyan radiklis reformok s dvtanok szlettek ebbõl, mint a buddhizmus s a dzsainizmus hitreformjai.

A lt vgtelen ismtlõdsbõl s a kasztokra tagolt trsadalom szigor rendjbõl kilpni akar buddhizmus s dzsainizmus kihvsra az upanisadok kornak papsga a vallsi rendszerek tovbbi talaktsval vlaszolt. Ebben az igen mozgalmas korban szlettek meg India nagy mitolgiai eposzai, a Mahbhrata s a Ramajna, valamint szmos vallsi, kltõi s joggyûjtemny is. Vgleg s alapvetõen talakultak az istenekrõl, a pantheonrl vallott nzetek: teljesen httrbe szorultak olyan fontos vdikus istenek, mint Indra, Mitra s Varuna, a helykre pedig - sajtos 'hromsgknt' - Brahm, Visnu s Siv kerlt. Kzlk Brahm, a vilgot teremtõ elvont, csaknem szemlytelen, nemi karakterrel sem br kozmikus fõisten alig tbb, mint a vilgtrvny megszemlyestse, mint az nmagba minduntalan visszatrõ rk rend; alakja inkbb filozfiai konstrukci, mint valdi, tevkeny istensg: jellemzõ, hogy kultusza gyakorlatilag nincs, a modern hinduizmus vilgban pedig sokan isteni szerepe tevkeny rszt Krisna alakjval azonostjk.

A vallsi let szempontjbl sokkal jelentõsebb a mr a vdkban is felbukkan Visnu alakja. Õ a vilgot fenntart s mûkdtetõ erõk leghatalmasabbika. Igazi gi gondviselõ is: ha az erklcsi romls kzeli pusztulssal fenyeget, ember- vagy llatalakban alszll a fldre, hogy a megromlott rendet visszalltsa. Visnu ismtelt megtesteslsei az indiai vallsi epika kimerthetetlen tmi, maga az isten pedig a jsg, a blcsessg megvalsulsa.

A harmadik nevezetes fõisten Siv, aki a vdikus idõk Rudra istennek, a betegsg s a ragly urnak vonsai mellett egy rjk elõtti termkenysgisten vonsait is hordozza. Õ a nemzõerõ megszemlyestõje, aki a vilgot egyenslyban tart teremtõ s pusztt erõket egyenslyban tartja. Hallisten, a szent tnc, de az aszkzis istene is, aki nsanyargatsa rn lesz rr a vilgon, dvztõ szerepben pedig megvltja hveit. Ez a hrom isten egytt vagy egyetlen isten aspektusaiknt alkotja az indiai vallsfilozfia titokzatos isten-hrmassgt, a 'trimurtit', ennek azonban inkbb a teriban s nem a kznapi hitletben van jelentõsge. A mindennapokban a hrom isten tisztelete eltrõ mdon alakult. Brahm a mindenki ltal elismert, õ a Vgsõ, a hitgyakorlat szempontjbl viszont szinte nincs jelentõsge. A hindu emberek megoszlanak viszont abban a tekintetben, hogy Visnut vagy Sivt tekintik-e a vilgfolyamat valdi urnak; ilyen rtelemben vannak vaisnava s sivita irnyzatok a modern hinduizmusban is, a kt tbor kztt azonban nincsenek merev 'felekezeti' ellenttek vagy komoly vilgszemlleti eltrsek.

A hrom nagy isten rnykban a Kr. e. 5. szzadra kiformld brahmnizmus is az egybb, kisebb istenek sokasgt tiszteli s sorolja az gi hatalmassgok csaldjba. gy a termszeti erõk vagy az gtjak istenei mg a vdikus pantheonbl valk s Indra, az istenek kirlya sem vlt jelentktelenn. Npszerû isten az elefntfejû Gansa, a tudomny, a szerencse s a gazdagsg istene, vagy Agn, az õsi rja tûzisten. Az gtjak, a szmok, az gitestek, az emberi kpessgek s a mestersgek istenei egyarnt meglelhetõk ebben a npes pantheonban, nem szlva az oltalmaz dmonok, segtõ vagy rt szellemek sorrl.

A frfi istenek mellett szmos istennõ is helyet kapott a pantheon alakjai kztt. Fontos kzttk Laksm, a szerencse istenasszonya, Szraszvat, Visnu hitvese pedig a tudomnyok prtfogja. Klnsen flelmetes istennõ Prvati, Siv felesge, akit Durg s Kli alakjban is megtalljuk a hindu pantheonban. Õk a pusztts rmalakjai; Kli, a tzkar istennõ legtbb brzolsn kezben fegyverekkel, koponyafûzrekkel kestve holttesteken tncol. Nem csupn az istenek, hanem a dmonok vilgban is tallunk nõalakokat: a testi betegsgek elõidzõi kzlk a legjelentõsebbek.

A pantheonnak a brahmnizmus Kr. u. 1000-ig tart klasszikus korszakban vgbement kiteljesedse a ritulis let talakulst is magval hozta. Az istenek dszes szentlyekben laknak, amelyek India ptszetnek remekei, a templomokat pedig szent ligetek veszik krl. A hvõk, akik egy-egy nevezetes szentlyhez messzi vidkekrõl is elzarndokolnak, magukat virgfûzrekkel felkestve vgzik el a ritulis tisztlkodst s gy mutatjk be tel- s ital-ldozataikat, tartjk sznpomps krmeneteiket. Az ldozati- s imaleten, az nnepek rendjn tl a hindu szentlyekhez 16 klnfle szentsg kiszolgltratsa kapcsoldik. Olyan, a szemlyes lettel sszefggõ alkalmak ezek, mint a nvads, az elsõ hajvgs, a vdikus tanulmnyok kezdete, a hzassg vagy a temets. Archaikus hagyomny szerint a halottakat mglyn getik el, hamvaikat pedig sztszrjk; az elhalt hozztartozkrt vente bemutatott ldozatok a csald sszetartsnak alkalmas eszkzei, egyben az archaikus õskultusz tovbblsi formi is. A szertartsi kultra fontos elemt jelenti a zene s a tnc; ez utbbi klnsen nagy jelentõsggel br s komoly hagyomnyokat õriz. Szilrdan tartja magt a hindu vallsi szoksvilgban szmos olyan szably, amelyek eredett a hvõ gondolkods ekkor mr õsi idõkre vezeti vissza. Ilyenek az tkezsi s tisztlkodsi szablyok, a szmos ritulis elemmel thatott szexulis kultra vagy a 'szent tehnnek', mint a vallsi let jelkpnek tisztelete. Magt a vallsi letet is thatjk a varnkat, kasztokat elklntõ elvek; ms s ms ritulis s erklcsi elveket kvetnek az egyes csoportok, amelyek kzl a papi funkcikra egyedl mrt brahmank szablyai a legaprlkosabbak. Ugyanõk, az 'rstudk' nem csupn a templomi szolglatok vgzõi, hanem a szent iratok tanulmnyozi, a teolgiai tudomnyok mûvelõi is.

A mindennapi letben tbbszri nyelvvlts illetve egy soknyelvû kultra kialakulsa ksrte a hitrendszer fejlõdst. A szanszkrit az kor msodik feltõl holt nyelv; a ksõbbi vallsi irodalom kzpind 'prkrit' nyelveken alkot, a gyarapod szm mitolgiai s teolgiai munkt pedig ujbl s ujbl trjk, kommentljk, rtelmezik. A klasszikus korszak vallsfejlõdse egytt jrt olyan vallsblcseleti irnyzatok, iskolk kibontakozsval is, amelyek mindegyike igyekezett a maga mdjn rendszerezett s egysges vilgmagyarzatot, alkalmas gondolati mdszertant kidolgozni. Vgeredmnyben hat ilyen irnyzat szletett: a mimansz, vdnt, sznkhj, jga, njja s vaissika egyarnt ortodoxnak szmt teolgiai rtelemben. Mindegyik kiindulpontja a vdikus hagyomny elemzse, intellektulis eltrseik azonban felettbb jelentõsek. A ritulis indttats mimansz s a misztikus hajlandsg sznkhj a szemlyes istenek helyett egy felettk ll szemlytelen vilgtrvnyrõl tant. A mdszereiben erõsen meditatv jga sajtos deizmust kpvisel. A dntõen logikaelmleti tartalm njja s a termszetfilozfiai jellegû vajssika a vilgot szemlyes istenek ltal irnytott valsgnak tekinti, a Vda-kommentrokra plõ vdnt szemlletnek lnyege szerint panteizmus. A hvõ lt mindennapjai szmra azonban ezeknek a vallsblcseleti iskolknak alig van jelentõsge; ami a tan termszett illeti, a hindu ember egyszerûen csatlakozik valamelyik hitrtelmezsi mdhoz, de fel is cserlheti azt egy msikkal: az irnyzatok kztt egymst kizr ellentt soha nem merlt fel. Mindez sszefgg India vallsi mentalitsnak egszvel: kzs hitforrsok, alapjaiban egysges isten- s vilgkpek lnek itt egytt bks s egyenrtkû sokflesgben, jl illeszkedve ahhoz a tnyhez, hogy a szemlyesen tisztelt isteneket is maga a hindu ember vlasztja ki a pantheon gazdag 'knlatbl'. Ez a sajtos szellemi s ritulis kplkenysg a szektsods jellegzetesen indiai formjt szlte: az egyes vallsi csoportok az ltaluk kiszemelt isteneket, kedvelt kultuszhelyeket, kitntetett vallsblcseleti elveket lltottk hitk kzppontjba s ehhez sajt szoksokat alaktottak ki, nll, br nem szilrd s hierarchikus szervezeteket, kzssgeket teremtettek. Mr ebben a korszakban is megmutatkozott a hinduizmus vallsi relativizmuson alapul tolerancija: a klnfle kultuszok, filozfik s szoksrendszerek hatrai tjrhatk maradtak, illetve bksen megfrtek egyms mellett, egyetlen vallsi kultra ptmnynek keretei kztt. Mindezt erõstette, hogy egysges s vgleges tants, ktelezõ hitelv vagy dogma ebben a vallsi vilgban soha nem ltezett: rszben ennek ksznhetõ a hinduizmus komoly szinkretisztikus hajlandsga, de az is, hogy mirt nem tekintettk soha fontosnak a sajt hit ms vallsokkal szembeni terjesztsnek, igazolsnak, rvnyestsnek szempontjt.

A jeles vallsblcselõ, Sankara a Kr. u. 8.-9. szzad forduljn ezeket a vonsokat szem elõtt tartva alkotta meg a sokflesgben rejlõ egysg vallsblcseleti minimumt kifejtõ rendszert, amely azta is irnymutat az intellektulisan ignyes hinduizmus vilgban. m amg egyik oldalon a vallsi univerzalizmus lttt formt, msfelõl erõsen ritualisztikusmozgalmak is lbra kaptak, amelyek nem a gondolkods sokflesgben, hanem a szertartsrend egysgben vltk megvalsthatnak az idelis hittartalmakat. Alighanem a fokozd ritualizmus npszerûsge is kzrejtszott abban, hogy a veszedelmes vetlytrs, a mr-mr uralkod vallss tereblyesedõ buddhizmus ellenben a megreformlt brahmnizmus diadalmaskodni tudott s a Kr. u. 1. vezredben - szmtalan irnyzatra, iskolra tagoldva - visszanyerte vezetõ szerept egsz Indiban. Ebben az idõben vlik npszerûv Indiban a tantrizmus erõsen formlis ritualizmusa. Ebben a felfogsban a vallsi let clja azoknak a szablyoknak, szertartsi formknak a pontos betartsa, amelyek mgtt a hvõ szmra alig br valdi fontossggal magnak a szertartsi letnek a clja s rtelme, nem is szlva a mgttes teolgiai, blcseleti megfontolsokrl. Ujszerû termkenysg-kultuszok is kialakulnak, sõt hedonisztikus s orgiasztikus szektk bukkannak fel; ez utbbiak fõleg nõi istenek, Durg, Kli tisztelett npszerûstik, akiknek a frfi isteneket is irnyt 'erõt' tulajdontanak. Ebbõl alakult azutn ki a hinduizmus azon ezoterikus szektinak a kre, amelyet ltalban 'saktizmus' nven emlegetnek.

A nagy vallsi vltozsok korszaka a Kr. u. 1. vezred vgvel lezrult. Ezt kvetõen bontakozott ki India vallstrtnetnek harmadik nagy korszaka, amelyet a hinduizmus idejnek szoks nevezni. Szektk s klnutas vallsi csoportok sokasga mellett a hinduizmus kt nagy irnyzat, a vaisnavita s a sivita formjban lt tovbb ezekben a szzadokban. Fontos vltozst hozott viszont a muszlim hdts: India hatrn mr a 8. szzadban megjelent a prfta hite, a Kzp-zsia felõl rkezõ muszlimok pedig az 1500-as vekig az orszg nagy rszt meghdtottk. A leigzott hindu npelemre rtelepedve muszlim kirlysgok alakultak, majd a Mughal Birodalom, a Delhi Szultantus jvoltbl birodalmi mretû llamok jttek ltre. Allah kvetõi s a szigor, kizrlagos monoteizmusra kevvss fogkony hinduk kztt kezdettõl igen feszlt volt a viszony. Indiban sokan felvettk az iszlmot, a tbbsgt megõrzõ hinduizmus pedig tbbnyire lenzett, megtûrt vallss lett. Voltak persze ksrletek nmi vallsi kzeledsre, a hitrendszerek szinkretizmusnak kidolgozsra is, ezek jelentõsge azonban kicsi. Egyetlen olyan prblkozs trtnt, amely termkenyen egyestette a hindu s a muszlim vallsi elveket: ebbõl azonban gykeresen j, nll hitrendszer szletett meg, a szikh valls. Az iszlm szellemi kihvsa egyebekben a hagyomnyõrzõ konzervativizmusnak s az egyms kztt is rvnyeslõ vallsi intolerancinak kedvezett: nvekedett az eltrs s az ellentt a hinduizmus egyes irnyzatai kztt, maga a hitrendszer egsze pedig a korbbinl sokkal agresszvabb, militnsabb mozgalmak irnyba fejlõdtt.

Az ujkorban kiplõ brit gyarmati uralom a keresztnysggel val rintkezst hozott, ez azonban szinte teljes egszben rintetlenl hagyta India npt, amelynek ma sem tbb, mint 5%-a kvet valamilyen, klnfle korokban az orszgba kerlt keresztny hitvallst. Maga az angol politika sem tûzhette clul a hindu nptmegek 'misszionlst'; amivel prblkozott, az a hinduizmus modernizcijnak elõmozdtsa volt. A 19. szzad reformgondolkodi ebben a szellemben igyekeztek nmileg 'europaizlni', 'reformlni' az õsi hitet. Az ettõl az idõtõl kidolgozott 'reform-hinduizmus' a maga univerzalizmusval, deizmusval s panteizmusval Indiban egy szûk rtelmisgi csoport a tmegek vallsossgt nem rintõ ksrlete maradt, amelynek a nyugati vilgban tbb kvetõje akadt az oda zarndokl 'guruk' jvoltbl, mint magn a szubkontinensen. Mindennek ellenhatsakppen a popolris llat- s dmonkultuszok s a mgia divatja hdtott az jkori Indiban, az egyebekben tehetetlen brit hatsgok pedig csupn az emberldozat szoksnak tilalma erejig avatkoztak a hinduizmus belsõ letbe. 1947, a fggetlensg megszerzse utn elmrgesedett viszont a hindu-muszlim ellentt: eredmnye az Indiai ni s a muszlim peremorszgok (Pakisztn, Banglades) sztvlsa lett. Az ezt ksrõ hbork s az a tny, hogy Indiban tovbbra is kzel 100 millis muzulmn kisebbsg maradt, a vallsi gyûllkds s fanatizmus erõsdshez vezetett, ksõbb pedig a hindu-szikh viszony is igen feszltt vlt - mikzben maga a hindu hitrendszer monolitikus vltozatlansgban li a maga belsõ lett.

India vallsi kultrja hossz trtnete sorn viszonylag csekly hatst gyakorolt a szubkontinens hatrain kvl lõ npekre. Egyedl a klasszikus korszakban volt komoly misszija: Dl-Kelet zsia s az indonz szigetvilg npei krben ezekben a szzadokban a hindu vallsi vilg tvtelnek folyamata figyelhetõ meg, ez azonban a buddhizmus s az iszlm lendletes terjeszkedse kvetkeztben nem bizonyult tartsnak s a hinduizmus bezrkzott India npeinek etnikai hatrai kz. Ezt kvetõen mr csak nhny kivndorlsi hullm exportlta tvoli vidkekre a hinduizmust: Dl-Afrika, nhny dltengeri sziget, angol s holland gyarmat indiai eredetû kzssge, a 20. szzadi migrci nyomn Amerikba vagy Eurpba vetõdõ kolnia õrzi idegen krnyezetben India õsi vallst. A jga, a meditci, az ezoterikus hinduizmus misszija vagy a Krisna-hit felbukkansa nyugaton mr aligha autentikus rsze az eredeti hinduizmusnak, amely 'vilgvallsknt' is megmaradt a vilg taln legnagyobb 'npvallsnak'. 

(Forrs)

 
BlogPlusz
Friss bejegyzsek
2014.08.23. 15:50
2014.08.11. 17:36
2014.08.11. 17:00
2014.08.11. 16:14
2014.08.10. 11:17
Friss hozzszlsok
Mg nincs hozzszls.
 
Olvasnl Balirl?

cs Lszl: Bali - A fldi denkert

cs Lszl: Bali s Indonzia kincsei

Sebestyn Anik: Kakasvr s virgszirom

Borbly Mihly: Bali tengeri bvrfotk

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.